تحلیل آوایی سوره‌های مبارکه زخرف و دخان در راستای القای معانی
تحلیل آوایی سوره‌های مبارکه زخرف و دخان در راستای القای معانی

علی شیخ جامی پشته ئی؛ عباس گنجعلی؛ سید مهدی نوری کیذقانی

دوره 6، شماره دوم ، دی 1401، ، صفحه 108-130

https://doi.org/1022034/sshq.2022.362771.1209

چکیده
  اعجاز ادبی قرآن کریم، یکی از مهم­ترین وجوه اعجاز این کتاب آسمانی است که با سبک بیانی ویژه‌اش هر ادیبی را محو زیبایی‌های خود می‌سازد، گویی که هنرمندانه سخن گفتن را به بشر می‌آموزد. چینش حروف و کلماتش ...  بیشتر
واکاوی ایقاع نبر و تنغیم در جزء 30 قرآن کریم
واکاوی ایقاع نبر و تنغیم در جزء 30 قرآن کریم

عبدالاحد غیبی؛ سولماز پرشور

دوره 2، شماره اول ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 49-64

چکیده
  ساختار زبان قرآن کریم، یک ساختار موسیقایی است که با بهره­گیری از بهترین و جذاب­ترین روش­ها به انتقال پیام و محتوای دینی پرداخته است. این جنبة اعجازی قرآن به دو ایقاع بیرونی و درونی تقسیم می­شود ...  بیشتر
ساختار التفات و جنبه‌های هنری- معنایی آن در قرآن (پژوهشی در سطح صیغه‌های ضمایر)
ساختار التفات و جنبه‌های هنری- معنایی آن در قرآن (پژوهشی در سطح صیغه‌های ضمایر)

رضا امانی؛ ام البنین فرهادی

دوره 1، شماره اول ، مهر 1396، ، صفحه 55-68

چکیده
  ساختار التفات، یکی از پربسامدترین ساختارهای بیانی قرآن است که دارای گونه‌های مختلفی چون تصرَف در زمان افعال (به کارگیری زمان حال به جای زمان گذشته یا بالعکس و ...)، تغییر رویکرد ضمایر و افعال (از غایب به ...  بیشتر