دستیابی به‌عکس پرترۀ افراد درصحنه‌های روز قیامت با کمک الگوهای چهره خوانی پل اِکمَن و والاس ویفریزن (مطالعه در واژگان مربوط به آیات قیامت)
دستیابی به‌عکس پرترۀ افراد درصحنه‌های روز قیامت با کمک الگوهای چهره خوانی پل اِکمَن و والاس ویفریزن (مطالعه در واژگان مربوط به آیات قیامت)

الهام خبیر؛ علی خضری؛ رسول بلاوی

دوره 5، شماره اول ، شهریور 1400، ، صفحه 189-206

https://doi.org/1022034/sshq.2022.324235.1137

چکیده
  عکس‌ها به‌عنوان یک سند تاریخی پاسخ گوی کنجکاوی‌های بشر هستند. عکاسی پرتره یکی از شاخه‌های عکاسی است و شیوه‌ای مدرن در بیان چهرۀ افراد است که در آن پیام درونی فرد با توجه به حالت چهره بیان می‌شود. زبان ...  بیشتر
سبک شناسی با رویکرد بلاغی حروف جر با شواهدی از قرآن
سبک شناسی با رویکرد بلاغی حروف جر با شواهدی از قرآن

سونیا محمدی عالیبری؛ ابراهیم نامداری

دوره 4، شماره دوم ، دی 1399، ، صفحه 28-50

https://doi.org/1022034/sshq.2021.246454.1077

چکیده
  قرآن کریم در سطح بسیار بالایی، از سبک های بیانی گوناگون بهره جسته است. همین سبب شده است که این کتاب آسمانی از نظر اسلوب بیان معجزه باشد. واز جمله مواردی که در قرآن باعث ایجاد جنبه های بلاغی شده است حروف ...  بیشتر
زیبایی‌شناسی بیانی و نحوی واژۀ «ناصیة» در قرآن کریم
زیبایی‌شناسی بیانی و نحوی واژۀ «ناصیة» در قرآن کریم

مریم جلالی؛ رسول بلاوی

دوره 4، شماره دوم ، دی 1399، ، صفحه 120-135

https://doi.org/1022034/sshq.2022.313931.1126

چکیده
  از ویژگی های مهم بیانی قرآن کریم، گزینش مفردات پُر معنا و چینش عبارت های پُر محتوایی است که هرکدام در پیام رسانی مقاصد ومراد وحی نقش برجسته ای دارند. از میان این واژه گان، واژه «ناصیة» به معنای پیشانی، ...  بیشتر
بررسی تعدیل ساختار دستوری و بلاغی واژگان برگزیده از قرآن کریم در زبان مقصد بر اساس مدل تطبیقی لیوون زوارت (مطالعۀ موردی: ترجمۀ کاویان پور، ملکی و مکارم شیرازی)
بررسی تعدیل ساختار دستوری و بلاغی واژگان برگزیده از قرآن کریم در زبان مقصد بر اساس مدل تطبیقی لیوون زوارت (مطالعۀ موردی: ترجمۀ کاویان پور، ملکی و مکارم شیرازی)

مسعود سلمانی حقیقی؛ حسن مجیدی

دوره 4، شماره دوم ، دی 1399، ، صفحه 136-162

https://doi.org/1022034/sshq.2022.318540.1131

چکیده
  امروزه نقد ترجمه متون دینی مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و مترجمان قرار گرفته است یکی از این نظریه پردازان لیوون زوارت است که دو مدل تطبیقی و توصیفی برای ترجمه تعریف کرده است. در این پژوهش با استفاده از ...  بیشتر
گستره و کارکردهای واژه
گستره و کارکردهای واژه " بَیِّنه" در قرآن کریم

صمد عبداللهی عابد؛ عیسی مقالی؛ سیدمجید نبوی

دوره 4، شماره دوم ، دی 1399، ، صفحه 163-185

https://doi.org/1022034/sshq.2022.302869.1119

چکیده
  تحقیق و تدبر در قرآن از مهم‌ترین توصیه‌هایی است که خدای متعال بارها به آن تأکید فرموده است؛ به همین دلیل، این مسأله از دیرباز ذهن پژوهشگران علوم قرآنی را به خود معطوف داشته است؛ زیرا قرآن، راهنمای همه ...  بیشتر
مفهوم سازی نام نگاشت «آخرت دادگاه است» بر اساس نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسن
مفهوم سازی نام نگاشت «آخرت دادگاه است» بر اساس نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسن

زینب فیضی؛ حسین مهتدی؛ سید حیدر فرع شیرازی

دوره 4، شماره دوم ، دی 1399، ، صفحه 303-319

https://doi.org/1022034/sshq.2022.326122.1140

چکیده
  استعاره مفهومی در رویکرد معنی‌شناسی شناختی که از شاخه‌های زبان شناسی شناختی است از ساز و کارهای اصلی فرآیند تفکر است و ابزاری برای بیان مفاهیم انتزاعی در قالب مفاهیم عینی و ملموس به شمار می‌رود. از ...  بیشتر
تحلیل سبک‌شناسی سوره نجم
تحلیل سبک‌شناسی سوره نجم

حسین مهتدی؛ زهرا رنجبر

دوره 4، شماره اول ، تیر 1399، ، صفحه 103-120

https://doi.org/20.1001.1.26455714.1399.3.2.7.9

چکیده
  سبک‌شناسی علمی است که با بررسی توصیف‌ها و تحلیل‌ها به جنبه‌های ادبی موجود در یک متن می‌رسد و معانی و مفاهیم یک متن ادبی را به طور واضح و روشن به خواننده انتقال می‌دهد. قرآن کریم، که یک معجزه الهی است، ...  بیشتر
تحلیل نظام عاطفی گفتمان در قرآن کریم در پرتو نظریه گریماس(پژوهش موردی: آیات جزء 30 قرآن کریم)
تحلیل نظام عاطفی گفتمان در قرآن کریم در پرتو نظریه گریماس(پژوهش موردی: آیات جزء 30 قرآن کریم)

علی ضیغمی؛ مسعود سلمانی حقیقی

دوره 3، شماره دوم ، بهمن 1398، ، صفحه 75-88

https://doi.org/1022034/sshq.2020.121463

چکیده
  این مقاله به بررسی نظام عاطفی گفتمان در آیات انتخابی از جزء 30 قرآن کریم می‌پردازد. رویکرد گفتمان تولیدات زبانی را تابع فرآیندی می‌داند که عوامل نشانه- معنایی بسیاری در آن دخیل‌اند. انواع نظام‌های گفتمانی ...  بیشتر
ارتباط علوم ادبی و قرآن(بررسی علم بیان با نگاهی بر آرای علامه طباطبایی و آلوسی)
ارتباط علوم ادبی و قرآن(بررسی علم بیان با نگاهی بر آرای علامه طباطبایی و آلوسی)

زهرا سلیمی؛ سید محمد میرحسینی

دوره 3، شماره دوم ، بهمن 1398، ، صفحه 89-110

https://doi.org/1022034/sshq.2020.121951

چکیده
  علوم ادبی از مهم‌ترین مباحث مرتبط با علم تفسیر است که آگاهی از آن بر هر مفسری لازم می‌آید، علم بلاغت یکی از انواع علوم ادبی است که از جایگاه ویژه‌ای در تبیین مفاهیم قرآنی برخوردار است اثبات بلاغت زیبایی ...  بیشتر
تحلیل و بررسی قوم سبا از منظر قرآن کریم و تاریخ
تحلیل و بررسی قوم سبا از منظر قرآن کریم و تاریخ

مهناز مهدی زاده

دوره 3، شماره دوم ، بهمن 1398، ، صفحه 202-218

https://doi.org/20.1001.1.26455714.1398.6.3.12.1

چکیده
  داستان برای همه ی انسان ها قابل درک و فهم است و اعجاز قرآن در این است که سرگذشت اقوام را با شیوا ترین الفاظ و بهترین نظم و ترتیب بیان نموده است. به همین جهت یکی از مهمترین اشارات قرآن در این رابطه به قوم ...  بیشتر
معناشناسی پوشیدنی‌ها قرآن
معناشناسی پوشیدنی‌ها قرآن

زهرا رضائی؛ عزت ملا ابراهیمی

دوره 3، شماره اول ، شهریور 1398، ، صفحه 73-91

https://doi.org/1022034/sshq.2020.236209.1033

چکیده
  واژگان بسیاری در قرآن کریم بر مفهوم پوشش دلالت دارند از جمله آن‌ها می‌توان به «سرابیل»، «جلابیب»، «قمیص»، «کسوة»، «عبقری»، «بطائن»، «زرابیّ»، «خُمر»، «لبوس»، ...  بیشتر
سبک شناسی رویکرد بلاغی برخی آیات قرآن در ترغیب به ازدواج
سبک شناسی رویکرد بلاغی برخی آیات قرآن در ترغیب به ازدواج

مهین حاجی زاده؛ فاضل بیدار

دوره 2، شماره دوم ، بهمن 1397، ، صفحه 11-26

https://doi.org/1022034/sshq.2019.102417

چکیده
  سبک شناسی از جمله دانش‌های نوین در حوزه نقد ادبی می‌باشد. این دانش تلاش می‌کند تناسب میان لفظ و معنی، انسجام متنی و هماهنگی منظور کلام با ساختار عبارت‌ها را مشخص کند؛ از آنجا که این دانش پیوند نزدیکی ...  بیشتر
شکستن نرم معمول زبان (تقدیم، تأخیر و التفات) در جزء 27 قرآن کریم
شکستن نرم معمول زبان (تقدیم، تأخیر و التفات) در جزء 27 قرآن کریم

ابراهیم نامداری؛ عسگر بابازاده اقدم

دوره 2، شماره اول ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 34-48

چکیده
  هویت هستی­شناسی هر متن مرهون دو مؤلفه معنا و محتوا از یک­سو و ساختار و هندسه رویین از سوی دیگر است. ساختار و هندسه رویین و شیوه­ بیان در کشف لایه­های زیرین متن و رسیدن به برداشت­های جدید از متن ...  بیشتر
واکاوی ایقاع نبر و تنغیم در جزء 30 قرآن کریم
واکاوی ایقاع نبر و تنغیم در جزء 30 قرآن کریم

عبدالاحد غیبی؛ سولماز پرشور

دوره 2، شماره اول ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 49-64

چکیده
  ساختار زبان قرآن کریم، یک ساختار موسیقایی است که با بهره­گیری از بهترین و جذاب­ترین روش­ها به انتقال پیام و محتوای دینی پرداخته است. این جنبة اعجازی قرآن به دو ایقاع بیرونی و درونی تقسیم می­شود ...  بیشتر
تصویر پردازی هنری کفر در قرآن کریم
تصویر پردازی هنری کفر در قرآن کریم

مرتضی قائمی؛ محمود قتالی

دوره 1، شماره اول ، مهر 1396، ، صفحه 9-25

چکیده
       قرآن کریم با شیوه­ی تصویرگری، حقیقت و ماهیت رذایل اخلاقی و پیامدها و آثار شوم گناهان را برای انسان بیان کرده است. کفر از جمله واژگان کلیدی در قرآن کریم است که قرآن به شیوه­های بیانی مختلف ...  بیشتر
نقد و تحلیل برداشت معنای «مرگ» از واژه «حین» در ترجمه برخی از آیات قرآن بر اساس «نظریه‌ی معنی»
نقد و تحلیل برداشت معنای «مرگ» از واژه «حین» در ترجمه برخی از آیات قرآن بر اساس «نظریه‌ی معنی»

حسن اسماعیل زاده؛ عبدالاحد غیبی؛ فهیمه رنجبر

دوره 1، شماره اول ، مهر 1396، ، صفحه 26-36

چکیده
  دست‌یابی به معانی حقیقی واژگان مستلزم توجّه به سیاق و بافت جمله است و بدین طریق معانی حقیقی و اصلی از معانی مجازی و فرعی  متمایز می‌گردد. واژه‌ی «حینَ» با مشتقّاتش 35 بار در قرآن کریم آمده است. ...  بیشتر
تبیین سبک‌های گوناگون ترجمه‌ی استعاره‌های قرآنی
تبیین سبک‌های گوناگون ترجمه‌ی استعاره‌های قرآنی

مهدی ناصری؛ حسین تک بار فیروزجانی؛ اصغر جلاوند

دوره 1، شماره اول ، مهر 1396، ، صفحه 37-54

چکیده
  ترجمه‌ی قرآن مستلزم دانش و آگاهی بسیار به هنر ترجمه، تفسیر و چند شاخصه‌ی مهم دیگر است. یکی از این شاخصه‌ها یعنی علم بلاغت و یکی از زیرشاخه آن یعنی استعاره، در ترجمه از ارزش و اهمیت بسزایی برخوردار است. ...  بیشتر
ساختار التفات و جنبه‌های هنری- معنایی آن در قرآن (پژوهشی در سطح صیغه‌های ضمایر)
ساختار التفات و جنبه‌های هنری- معنایی آن در قرآن (پژوهشی در سطح صیغه‌های ضمایر)

رضا امانی؛ ام البنین فرهادی

دوره 1، شماره اول ، مهر 1396، ، صفحه 55-68

چکیده
  ساختار التفات، یکی از پربسامدترین ساختارهای بیانی قرآن است که دارای گونه‌های مختلفی چون تصرَف در زمان افعال (به کارگیری زمان حال به جای زمان گذشته یا بالعکس و ...)، تغییر رویکرد ضمایر و افعال (از غایب به ...  بیشتر