نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)
2 استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
چکیده
قرآن کریم کتابی است که وجوه اعجازی متعددی دارد که نخستین و بارزترین وجه آن تناسق و تناغم آن است که زبانی جهانی است، به گونهای که هرشنوندهای اعم از عرب زبان و غیر عرب زبان که آن را میشنود به وجد آمده و احساسات او دگرگون میشوددانش سبک شناسی یکی از علومی است که به واسطه آن میتوان به کاوش آوایی آن پرداخته و از زوایای اعجاز موسیقایی آن پرده برداشت. یکی از سطوح سبک شناسی، سبک شناسی آوایی بوده که یکی از زیرشاخههای آن موسیقی کناری است که حاصل توازن و تناسق در فاصله آیات است. از سوی دیگر اتفاق جمهور علمای علوم قرآنی بر آن است که بین سوری که حروف مقطعه مشابهی دارند تناسب کلامی و محتوایی ویژهای برقرار است، سور حوامیم ضمن آنکه دارای حروف مقطعه مشابهی در مطلع خود هستند، طبق نظر علمای علوم قرآنی نزولی پی در پی داشتهاند و در مصحف شریف نیز پشت سر هم قرار گرفتهاند؛ به همین دلیل در این نوشتار سعی شده است تا تناسب این سور از رهگذر سبک شناسی و در سطح آوایی مورد واکاوی قرار گیرد.
نتایج این تحلیل که به روش توصیفی- تحلیلی است، نشان میدهد که فواصل آیات در این هفت سوره به طور غالب و چشمگیری به یکی از حروف «نون» و «میم» ختم شده و حروف ما قبل خواتیم در سطح بسیار قابل تأملی به یکی از حروف مدی ختم شده است که این مساله نه تنها موجد وجد در مخاطب است بلکه کاملا منطبق بر اغراض آیه و سور است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the harmony of Sur Hawamim side music through phonetic stylistics
نویسندگان [English]
- Tayebeh babaeian 1
- masoud eghbali 2
1 PhD student in Quranic and Hadith Sciences, Imam Sadegh (AS) University
2 Assistant Professor, Department of Quranic Sciences and Interpretation, University of Holy Quranic Sciences and Education
چکیده [English]
The Holy Quran is a book that has many miraculous aspects, the first and most obvious of which is incarnation, which is a universal language, so that every listener, both Arabic and non-Arabic, who hears it, is thrilled and his feelings are changed. T, one of the sub-branches of which is side music, which is the result of balance and harmony between verses. On the other hand, the consensus of the scholars of Quranic sciences is that there is a special verbal and contentual correspondence between the Suri who have similar syllables. And they are placed one after the other in the Holy Qur'an; For this reason, in this article, an attempt has been made to analyze the appropriateness of this chapter through stylistics and at the phonetic level. The results of this analysis, which is a descriptive-analytical method, show that the intervals of the verses in these seven suras are predominantly and significantly ending in one of the letters "Nun" and "Meem" and the letters we read before are at a very reflective level. It has ended in one of the fashionable letters, which not only creates ecstasy in the audience, but also is completely in line with the intentions of the verse and the verse.
کلیدواژهها [English]
- Sur Hawamim
- music
- stylistics
- phonetic level
- miracle of Quran