نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تهران
چکیده
یکی از بنیادیترین مفاهیم وارده در قرآن کریم موضوع هدایت و ضلالت است. از جمله ویژگیهای سبکشناختی این دسته از آیات همنشینی حرف «علی» با مفهوم هدایت (علی هدی) و حرف «فی» با مفهوم ضلالت (فی ضلال) است که در پژوهش حاضر تلاش شده با روش توصیفی_تحلیلی لایه فکری این این نوع تعابیر مورد بررسی قرار گیرد. از رهگذر این پژوهش میتوان ضمن تحلیل بعد لفظی و بیانی دستهای از آیات قرآن، به عمق بیشتری از فهم و تفسیر قرآن رسید. تحلیل دلالتهای حروف علی و فی، در کنار همآیی آنها با مفاهیم هدایت و ضلالت در قرآن نشانگر آن است که قرآن حکیم انسانهای مؤمن را بسان کسیکه سوار بر مرکب و در مسیری حرکت میکند، حاکم بر سرنوشت خویش میداند، بطوریکه این افراد در مسیر هدایت به پیش میروند و در نهایت به سرمنزل مقصود خواهند رسید. در مقابل مشرکان و کافران غرق در زندگی دنیوی و غوطهور در تاریکیها و بازیچه شیطان و حیات دنیوی شده و در پایان ناکام خواهند ماند. نیز افرادی که به تعبیر قرآنی «بر هدایتاند» از «منبع کنترل درونی» برخوردارند. اینان در قبال اقدامات و زندگی خود مسئولیت پذیرند، در مقابل نظرات دیگران و محرکهای بیرونی کمتر تأثیر میپذیرند، عملکرد بهتری در مشاغل و مسئولیتهای خود دارند و تمایل به حفظ سلامت روانی و جسمانی خود دارند. برعکس افراد گمراه که دارای «منبع کنترل بیرونی» هستند، عوامل بیرونی را در موفقیت یا شکست خود دخیل میدانند و تمایل کمتری به مسئولیت پذیری دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Stylistics of "فی هدی" and "فی ضلال " in the Quran (With emphasis on the intellectual level)
نویسنده [English]
- reza amani
Associate Professor of Arabic Language and Literature, University of Holy Quran Sciences and Education
چکیده [English]
One of the most fundamental concepts in the Holy Quran is the subject of guidance and misguidance. Among the stylistic features of this group of verses is the association of the letter "Ala" with the concept of guidance (Ala Hodan) and the letter "fi" with the concept of misguidance (fi dhalalen). The intellectual level of the use of these letters with the mentioned concepts sheds light on a part of the expressive miracle of the guiding verses of the Holy Quran.
Analysis of the meanings of the letters Ala and Fi along with their compatibility with the concepts of guidance and misguidance in the Qur'an shows that the Qur'an considers the wise believers as those who ride on a horse and move in a path, governing their living conditions and destiny. So that these people will advance in the path of guidance with power and dominance and will eventually reach their destination. In the face of the polytheists and infidels, they will be immersed in worldly life and immersed in darkness and the toy of Satan and worldly life, and they will fail in the end.
People who are "guided" (Ala Hodan) have a "source of internal control". They are responsible for their actions and lives, are less affected by the opinions of others and external stimuli, perform better in their jobs and responsibilities, and tend to maintain their mental and physical health. Unlike misguided people who have an "external source of control", they see external factors as involved in their success or failure and are less inclined to take responsibility.
کلیدواژهها [English]
- Quran stylistics
- guidance and misguidance
- letter Jarr
- فی letter jarr علی