نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه معارف اسلامی و ادبیات عرب دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)، پردیس خواهران، تهران- ایران
چکیده
اهتمام به مسئله ارتباط مؤثر، موضوعی است که همواره به عنوان اصلی مهّم در تعاملات بشری بهشمار میرود؛ زیرا انسان موجودی اجتماعی است که به واسطه تعامل با دیگران تعریف میشود. برقراری ارتباط مؤثر، یکی از مهارتهای موفقیّتآمیز در تعاملات است که نه تنها نشانه ادب و شعور انسان تلقی میشود، بلکه در سلامت روانی آنها نیز مؤثر است. از این رو پژوهش حاضر با روش توصیفی_تحلیلی، این فرضیه را مورد آزمون قرار میدهد که شیوههای ارتباطی حضرت سلیمان با ملکه سبأ در سوره نمل از توان الگویی بالایی برخوردار است؛ به گونهای که با استناد به آن میتوان رفتارها، باورها و نگرشها را در حوزه ارتباطات تغییر داد و به تعاملات، رنگ الهی همراه با آرامش و موفقیّت بخشید. نتیجه آنکه در ارتباطات این دو شخصیت قرآنی مخاطبشناسی، دوراندیشی، رعایت ادب، سنجیدگی در کلام، انتقادپذیری، اعتماد و حمایتگری از ارکان اصلی ارتباط مؤثر بوده است. از این رو به عنوان یکی از عوامل متعدد در الهیشدن و سعادتمندی میتوان با آگاهیبخشی، تعلیم و فرهنگسازی این مؤلفهها در جامعه، ارتباطات را به سمت تأثیرگذاری هدایت نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
the model of effective communication in Surah Mubarake Namal (Case study of Hazrat Suleiman and the Queen of Sheba)
نویسنده [English]
- Tahere Mohseni
Assistant Professor, Department of Islamic Studies and Arabic Literature, Imam Sadiq University (peace be upon him), Sisters Campus, Tehran-Iran
چکیده [English]
Paying attention to the issue of effective communication is an issue that is always considered as an important principle in human interactions; Because man is a social being that is defined by interaction with others. Effective communication is one of the successful skills in interactions, which is not only considered a sign of human courtesy and intelligence, but is also effective in their mental health. Therefore, the present study, using descriptive-analytical method, tests the hypothesis that the ways of communication between Prophet Suleiman and the Queen of Sheba in Surah Namal have a high exemplary power; In such a way that by referring to it, behaviors, beliefs and attitudes can be changed in the field of communication and interactions can be given a divine color along with peace and success. The result is that in the communication between these two Quranic characters, audience awareness, foresight, respect for politeness, seriousness in words, acceptance of criticism, trust and support have been the main pillars of communication. Therefore, as one of the many factors in godliness and happiness, it is possible to direct communication towards influence by raising awareness, education and culturalization of these components in the society.
کلیدواژهها [English]
- Surah Namal
- Hazrat Suleiman
- Queen of Sheba
- effective communication
- target audience