نوع مقاله : علمی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
2 استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
3 دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
چکیده
تمامی متون چه شعر باشد و چه نثر قابلیت نقد و تحلیل را دارد، قرآن نیز به عنوان یک متن آسمانی و فاخر از جنبههای مختلف و به ویژه سبکشناسی قابل بررسی و تحلیل میباشد. از این رو در این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی سعی شده است ساختار آوایی، واژگانی و نحوی سوره "البلد" با مبنا قرار دادن اصول سبکشناسانه تحلیل گردد. این سوره در سطح آوایی از یک نوع هماهنگی و توازن موسیقایی برخودار است که کاملا با معنا و مفهوم سوره مبارکه در تناسب است. این تناسب حتی در نوع گزینش واژگان و ساختار خاص آنها و همچنین در استفاده از ساختارهای نحوی ویژه بیانگر یک جهانبینی خاص است که همه این سطوح در فضای چند معنایی تجلی مییابد، به گونهای که آغاز سوره نیز بر این امر صحه میگذارد. ابهام موجود در واژگانی چون «والد، ولد و نجدین» سبب دیدگاهای متفاوتی در این سوره گشته که در پیوند با ساختار کلی سوره تا حدودی قابل تحلیل و تاویل هستند از سویی ساختار واژگانی بر وزن «مفعلة» همسو با قطعیت معنا بر تاکید و مبالغه دلالت میکنند. چنین گزینشهایی از همان ابتدا و با سبک ویژه، مخاطب را به تفکر و اندیشه وا میدارد که در واقع ژرف ساخت و سبک این سوره به صورت غیر مستقیم و پنهانی با کاربرد ساختار آغازین و متفاوت (لا أقسم) و ابهام واژگانی بر این امر تاکید وافر دارد و بیانگر اعجاز قرآن است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Stylistics of Surah Al-Balad (Rhythmic, lexical and grammatical structure)
نویسندگان [English]
- vahid mirzaei 1
- alireza shaikhi 2
- hojjat ranji 3
1 Ph.D. student at Imam Khomeini International University
2 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Imam Khomeini International University
3 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Imam Khomeini International University
چکیده [English]
Each text has a style and can be examined. The Qur'an, as a divine and glorious text, can be studied and analyzed from various aspects, especially stylistics. Therefore, in this article, a descriptive-analytical method has been tried to analyze the phonetic, lexical, and syntactic structure of Surah Al-Balad based on stylistic principles. At the phonetic level, this surah has a kind of musical harmony and balance that is completely in line with the meaning and concept of the surah. This proportion, even in the choice of words and their specific structure, as well as in the use of special syntactic structures, expresses the worldview of its creator, that all these levels flow in a space of multiple meanings, as the beginning of the surah confirms. The ambiguity in words such as "father, son, and najdin" has caused different views in this surah, which can be partially analyzed and interpreted in connection with the general structure of the surah. On the other hand, lexical structure indicates the weight of "Mafalaton" in line with the certainty of meaning, emphasis, and exaggeration. Such choices, from the very beginning and with a special style, makes the audience think and think which in fact deepens and emphasizes the style of this surah indirectly and secretly by using the initial and different structure (La Oqsmo/ I do swear) and lexical ambiguity and expresses the miracle of the Qur'an.
کلیدواژهها [English]
- Stylistics
- Surah Al-Balad
- I do swear
- Al-Najdain